tisdag 22 maj 2018

Flygkrasch i Tegucigalpa, Honduras! Och en USA-bas som vägrar låta civila plan nödlanda och som utgör en utgångspunkt för militära interventioner av grannländerna så långt bort som till Venezuela

De två bilderna i vänsterspalten är från dagens flygkrasch. Högerspalten är från den 20 maj 2008 då ett plan från flygbokaget Taca med 133 passagerare inte kunde stoppa planet innan landningsbanan tog slut. Piloten hade arbetat två skift, 17-18 timmar och landade på mitten av landningsbanan, ett fatalt misstag. Planet störtade 25-30 meter.




Flygkrasch i Tegucigalpa, Honduras!

Och en USA-bas som vägrar låta civila plan nödlanda och som utgör en utgångspunkt för militära interventioner av grannländerna så långt bort som till Venezuela

Av Dick Emanuelsson

TEGUCIGALPA / 2018-05-22 / Klockan 11.17 idag landade ett civilt plan med sju passagerare och tre besättningsmän i Honduras huvudstad Tegucigalpa så illa att planet störtade ned på en väg där landningsbanan tar slut.

Planet kom från Houston, USA och hade hyrts av investerare i USA som skulle sondera ”företagsklimatet” i det centralamerikanska landet. Fem av de tio skadades, några rejält skakade med ryggproblem men ingen miste livet. Huruvida det första intrycket av Honduras, betraktat som världens farligaste land av länder utan krig eller väpnade konflikter kommer få följder för eventuella USA-investeringar vet vi ännu inte.

Flygkaptenen på USA-planet uppgav, enligt TV-kanalen HCH (se bild) att han inte kunde tanka planet fullt på grund av de höga bränslepriserna, vilket vi förmodar var i USA.

Flygkaptenen på USA-planet uppgav, enligt TV-kanalen HCH (se bild) att han inte kunde tanka planet fullt på grund av de höga bränslepriserna i USA.


Världens 7:e farligaste flygplats

Den internationella flygplatsen Toncontin betraktas som världens 7:e farligaste flygplats att landa på. Och jag ska erkänna att jag, efter att ha bevakat Latinamerika sedan 1977, ännu inte har landat på en annan flygplats som gett och ger mig så många fjärilar i magen som Toncontins. Mina katolska medpassagerares korstecken går i en allt hastigare takt ju längre ner vi närmar oss landningsbanan. Sedan kommer det lättande leendet med orden: ¡”Gracias a Diós”!

Så den som eventuellt har funderingar på att flyga till Honduras och är rädd för dylika ”äventyr” kan jag rekommendera flygplatsen i landets andra stad, San Pedro Sula. Den ligger i dalen Valle de Sula och har en lång landningsbana, till skillnad mot Toncontins.

Å andra sidan är San Pedro Sula betraktad som världens osäkraste och våldsamma stad med en mordfrekvens 2017 som låg på 156 mord per 100.000 invånare medan snittet i Europa är 3,5. Folk talar om min gamla stadsdel Biskopsgården i Göteborg som farlig, men det är en skugga av San Pedro Sula och Tegucigalpa.

Tegucigalpas internationella flygplats, Toncontin.


Nyliberal utsvettning av arbetskraft

Den 30 maj 2008 kraschade en Airbus från det colombianska flygbolaget Taca (nu Avianca) med 133 passagerare ombord. En av flygkaptenerna (den andre dog) uppgav att de hade tvingats göra dubbla arbetsskift och var uttröttade.

Det första försöket att lands misslyckades på landningsbanan som på morgonen hade fått kraftiga tropiska regnskurar.

Vid det andra försöket satte piloten ner planet på mitten av den korta landningsbanan och kunde vid det ögonblicket varken lyfta igen eller bromsa in tillräckligt för att planet inte skulle störta ner på tillfartsvägen, 25 meter längre ner där landningsbanan tar slut.

Två betongarbetare som hade varit hemma på lunch och var på väg tillbaka i bilen de färdades till sitt bygge, krossades av Tacaplanet. De hade åkt tillbaka till hemmet för de hade glömt ett verktyg, en fatal glömska som resulterade i deras död.

Sammanlagt dödades fyra personer och 80 av de 133 passagerarna skadades när planet bröts itu. Piloten hade trots allt sinnesnärvaro att stänga av motorerna en bråkdels sekund innan planet kraschade mot vägen och undvek att planet fattade eld.


Video från kraschen 2008:



En kriminell regel hos usa-basen

USA:s största flygbas i Centralamerika, Palmerola i staden Comayagua, cirka 130 km från Tegucigalpa, har den längsta landningsbanan i Centralamerika. Den är som klippt och skuren för invasioner av andra länder eftersom de största militära transportplanen som USA:s flygvapen förfogar över kan gå ner här.

De ansvariga för basen vägrar nästan konsekvent civilflyget att landa i händelse av ett tekniskt fel eller som får behov av att nödlanda. Detta faktum upprör honduranen i gemen och är, säger han, ”en markering från USA-imperialisterna för att visa att det är de som fortfarande ser Honduras som sin bakgård och som en bananrepublik”.

Flygkraschen i dag och kraschen 2008 visar att pressen på det avreglerade flygets anställda är enorm. För kapitalets aktievinster står över folks säkerhet

Video: Indianledaren och miljöaktivisten Berta Caceres anklagade i juni 2013 Honduras regering för att upplåta mark till vad som ska bli USA:s största militärbas i Centralamerika. Den 1 mars 2016 mördades Caceres av en dödsskvadron vara minst fyra av de åtta fängslade kom från den honduranska armén:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar